Arbeids tid
4 8
timer.
Hvis det rumler bak når man kjører så er nok
hjullageret gåent.
Alle Avtrekkere, presshylser(Skiver) er
kjøpt på
Biltema.
1.Fjern
eventuelt felgdeksel, bank ut kantene på mutteren på drivakselen og
løsne den med en lang forlenger og pipe 30 mm, hadde den i gir
og håndbrekket på.
Løsne hjulmuttere.
2.Sett
jekken under kardangen og jekk opp, husk støttebukker og planker
forran og bak forhjul.
3.Ta av hjul og skru
løs bremsekalipperen med pipenøkkel 15 mm og heng den opp i
tau.
4.Skru
ut umbrakoskruen på bremseskiven(Se første bilde), dra av
bremseskiven.
5.Skru inn justeringsskruen
(Blir kortere), Vri ut de 2 umbrako festene,ta vekk fjærene
og
fjern hånbrekk bremseskoene.
6.
Løsne drivasel ved kardang 14 mm Torq.
7.Løsne
krenknings stablisator på beggesider 13 mm.
8.
Løsne eksospotte og ta av gummifeste.
9.Ta
vekk hjulnav med en stor avtrekker fra Biltema + 2 lange
hjulbolter.
På eldre
biler sitter drivakselen i lagret som Fa.... så du kan regne med å
dra hard på avtrekker skruen.
Skru på hjul muterene og
avrtekkeren annen hver gang til navet løsner.
10.
Dra så ned potte og krenk. stab. stag og press drivaksel bort så du
kommer til bak på lageret.
11.
Plasser presshylse(ca 75 mm) bak på lageret og stikk inn skruen fra
liten fingjenget avtrekker,
sett inn mindre presshylse inne i
lageret som styring for å få skrue i midten,
sett på armen på
andre siden.
12.
Regn med å dra til endel på skruen bak, skru til lageret stopper i
armen ,
sett så på 2 like store piper(Eller noe annen), skru
ut lageret helt.
13.
Rengjør hullet og driv aksel + nav med rustfjerner.
Smør fett
inn i hullet,på nye lager + drivaksel tapp og nav.
Sett
lageret rett inn.
14.
Plasser presshylse 80 mm bak stikk skrue fra stor avtrekker inn bruk
gammelt lager som press
på utsiden og sett på store armen,
skru lageret inn til det stopper.
Sett inn ny
seegering.
15.
Fjern lagerskål med lagerskål avtrekker og hjulmuttere, siste del
taes med liten avtrekker.
Kan også få den av med å splitte
den med dremel kutter og skyve den av.
Smør inn med
fett.
16.
For å sette på hjulnav plasserer man presshylse bak ca 75 mm,
viktig at man presser på indre
del av lageret på
baksiden ellers så går det i stykker.
Skru til det
stopper opp, press inn drivaksel sett ny drivaksel mutter løst på.
17.
Sett på hånbrekksko, juster skruen ut sett på skive og juster til
skiven går tregt og
ta da ca 2-6 tenner tilbake.
Håndbrekksko kan også settes på før man presser inn lageret, sikkert
lettere da.
Skru på umbrakoskruen på
bremskiven.
18. Monter på drivaksel krenk.
stab. stag og eksos potte.
Sett på hjul og jekk ned.
Stram drivaksel skruen når bilen står nede med, tror det var 200
Ftp (pund/foot)
Bank inn kantene på mutteren ned i de 2
sporene, skru til hjulet og jekk ned.
Jeg
brukte ikke moment på alle skruer men dro til med passe kraft som
jeg har lært meg opp imelom årene.
Men det beste er å søke på
nettet etter riktig moment for din bil og bruke låselim der det skal
være(bremsekalipper mm).
Du har nå spart noen tusen lapper..
Hilsen Ingar Granholt
Hjemmeside
gramila.no