hjullager • DIY skifte hjullager bak Bmw E36 318i uten spesial verktøy

Hjem

DIY skifte hjullager bak Bmw E36 318i uten spesial verktøy



Arbeids tid 4 8 timer.

Hvis det rumler bak når man kjører så er nok hjullageret gåent.

Alle Avtrekkere, presshylser(Skiver) er kjøpt på Biltema.

1.Fjern eventuelt felgdeksel, bank ut kantene på mutteren på drivakselen og
løsne den med en lang forlenger og pipe 30 mm, hadde den i gir og håndbrekket på.
Løsne hjulmuttere.

Bilde
Bilde

2.Sett jekken under kardangen og jekk opp, husk støttebukker og planker forran og bak forhjul.

3.Ta av hjul og skru løs bremsekalipperen med pipenøkkel 15 mm og heng den opp i tau.

Bilde

4.Skru ut umbrakoskruen på bremseskiven(Se første bilde), dra av bremseskiven.

5.Skru inn justeringsskruen (Blir kortere), Vri ut de 2 umbrako festene,ta vekk fjærene
og fjern hånbrekk bremseskoene.

Bilde

6. Løsne drivasel ved kardang 14 mm Torq.

Bilde

7.Løsne krenknings stablisator på beggesider 13 mm.

Bilde

8. Løsne eksospotte og ta av gummifeste.

Bilde

9.Ta vekk hjulnav med en stor avtrekker fra Biltema + 2 lange hjulbolter.

Bilde

På eldre biler sitter drivakselen i lagret som Fa.... så du kan regne med å dra hard på avtrekker skruen.
Skru på hjul muterene og avrtekkeren annen hver gang til navet løsner.

Bilde
Bilde

10. Dra så ned potte og krenk. stab. stag og press drivaksel bort så du kommer til bak på lageret.

Bilde

11. Plasser presshylse(ca 75 mm) bak på lageret og stikk inn skruen fra liten fingjenget avtrekker,
sett inn mindre presshylse inne i lageret som styring for å få skrue i midten,
sett på armen på andre siden.

Bilde
Bilde

12. Regn med å dra til endel på skruen bak, skru til lageret stopper i armen ,
sett så på 2 like store piper(Eller noe annen), skru ut lageret helt.

Bilde
Bilde
Bilde

13. Rengjør hullet og driv aksel + nav med rustfjerner.
Smør fett inn i hullet,på nye lager + drivaksel tapp og nav.
Sett lageret rett inn.

Bilde

14. Plasser presshylse 80 mm bak stikk skrue fra stor avtrekker inn bruk gammelt lager som press
på utsiden og sett på store armen, skru lageret inn til det stopper.
Sett inn ny seegering.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

15. Fjern lagerskål med lagerskål avtrekker og hjulmuttere, siste del taes med liten avtrekker.
Kan også få den av med å splitte den med dremel kutter og skyve den av.
Smør inn med fett.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

16. For å sette på hjulnav plasserer man presshylse bak ca 75 mm, viktig at man presser på indre
del av lageret på baksiden ellers så går det i stykker.

Skru til det stopper opp, press inn drivaksel sett ny drivaksel mutter løst på.

Bilde
Bilde
Bilde

17. Sett på hånbrekksko, juster skruen ut sett på skive og juster til skiven går tregt og
ta da ca 2-6 tenner tilbake.
Håndbrekksko kan også settes på før man presser inn lageret, sikkert lettere da.
Skru på umbrakoskruen på bremskiven.

18. Monter på drivaksel krenk. stab. stag og eksos potte.
Sett på hjul og jekk ned.

Stram drivaksel skruen når bilen står nede med, tror det var 200 Ftp (pund/foot)
Bank inn kantene på mutteren ned i de 2 sporene, skru til hjulet og jekk ned.

Bilde

Jeg brukte ikke moment på alle skruer men dro til med passe kraft som jeg har lært meg opp imelom årene.
Men det beste er å søke på nettet etter riktig moment for din bil og bruke låselim der det skal være(bremsekalipper mm).

Du har nå spart noen tusen lapper.. :D


Hilsen Ingar Granholt :wink:
Hjemmeside gramila.no