DIY av Ingar Granholt

Slik byttet jeg olje ”full flush” på min 5 HP-18 automat girkasse, E38 1995 modell, med 240 000 km.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bilen min var hard i overgiringene noen ganger, mye hardere enn før og jeg bestemte meg for å bytte olje.
Mange har også problemer med at den ikke skifter gir og andre rare ting.
 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg hadde regnet med å bruke 1 eller 2 kvelder det gikk med 3 kvelder, mye å drikke + masse såpe til å vaske seg med.

Tidsforbruk: Jekke opp bilen, finne frem verktøy, bytte filter og fylle på olje ca 4 timer.
Flush: ta av kjølerslanger pumpe inn/ut olje ca 3 timer.
Justere oljenivå og jekke ned bilen og rydde opp ca 4 timer.
Totalt ca 11
timer. (Man mister skiver, skruer, verktøy og må lete, det tar tid++)
Å bytte olje koster ca fra 4 - 7 tusen på verksted + 2 tusen for olje.
Dette kom på ca 900.- + masse slit.

Verktøy og deler man trenger:

1.) Kjøpte 15 liter olje som passet til girkassen, da kassen tar 12 l, har da 3 liter ekstra til å pumpe imellom.
  Jeg kjøpte veldig billig og bra Royal Purple Oil fra Vidar
ibenholt@gmail.com Mobil 976 87 744
  Den hadde Transmax Z spesifikasjoner, som Bmw sa at oljen måtte ha.

2.)  Nytt oljefilter til girkassen og pakning til bunnpannen.
3.) 2 Store bøtter med litermerke på, (Kjøpte på Biltema)
4.) 6 Støttebukker (Eller 2 oppkjøringsramper (Biltema) istedenfor 2 støttebukker).
5.) 2 Slangeklemmer til å feste 3/8” slangen med.
6.) 1 Stor Jekk.
7.)  Elektrisk pumpe eller håndpumpe til å pumpe inn olje i kassen.(Kjøpte elektrisk på biltema til ca 250 kr)
8.) 17 mm unbrako til påfyllingsskruen.
9.) 5 mm torq nøkkel til avtappingsskruen.
10.) 10 mm pipe til bunnpanne.
11.) 13 mm pipe til kjølerenslangene.
12.) 32 mm fastnøkkel for å løsne radiatorviften.
13.) 1 momentnøkkel.
14.) 4 m 3/8” Gjennomsiktig plastslange. (Biltema)

15.) Gummihansker.
16.) Mange tøyfiller/papir.
17.) Tau til og bindefast hjulet, for de som bruker oppkjørings rampe.
18.) Arbeidslampe til å ha underbilen.
19.) Digital tempmåler til å måle oljetempen.
20.) 1 Lommelykt til å lyse på vanskelige steder.
21.) 1 meterstokk til å måle at bilen er i vater(Avstand fra gulvet).
22.) Jeg brukte lås lim på bunnpanneskruene og på filteret.

Så til den praktiske delen:

1.)Kjør opp/Jekk opp bilen, bedre å ha for mye sikring, enn å bli flat.
mål at kanalene er like langt fra bakken på begge sider, kan nok bruke vater også.



Er bilen kall, da renner mindre olje ut enn når den er varm (kommer 1 - 2 liter mer ut, sies det).
Bruk hansker, løsne avtappingsskruen med 5 mm unbrako nøkkel, la det renne ned i bøtten, som må stå under.
Det kommer ca 4 liter ut, rest i kassen (konverteren) er nå 8 liter.



Ta vekk grønn plast foran påfyllingsskruen og løsne den med 17 mm unbrako, før du tar av bunnpannen,
skruen sitter hardt. 100 nm. Skru inn tappeskruen igjen med moment 16 nm.

Skru ut bunnpanne skruene (8 stk) med 5 mm pipe, løsne alle litt først, hold bunnpannen
med hånden før siste skrue fjernes, hell bunnpannen på skrå ned mot bøtten som står under,
det er ca 1,25 liter til i bunnpannen, som du må helle ned i bøtten.
Totalt kommet ut til sammen ca 5 liter nå, rest 7 l i konverteren.



Rengjør bunnpannen og magnetene med en ren fille og sett på ny pakning.



Bunnpanne er nå klar til å settes på igjen.



Skru av filter på kassen med 5 mm torq, ta ut o ringen av hullet i kassen.( hvis den ikke sitter igjen på filteret da.)


 


(hullet er til høyre på bildet over) Det kommer til å renne ett par desiliter ut av filteret når du tar det av.
Bruk hansker. La det dryppe en 10 - 20 min, da stopper det.
 

Monter o ringen på røret til oljefilteret, fukt o ringen i litt olje først.
Skru på filteret med de 3 nye skruene, jeg brukte liten dråpe med lås lim på. Skru fast med moment 6 nm.



Sett på bunn pannen med litt lås lim på skruene, skru til løst først, skruene strammes i kryss,
begynn på midten. Skru fast med 10 mm pipe, moment 6 nm.



Ta ut påfyllingspluggen og pump inn olje til det renner over(4 5 liter), sett så pluggen løst i med fingrene, så lenge.

Nå er det klart for ”flush”.

Ta av viften foran radiatoren med 32 mm fastnøkkel, husk skruen er links(Motsatt av vanlig), hold igjen vifte drevet med
et skrujern og løsne skruen eller gi fastnøkkelen ett dunk med en hammer slik at den løsner.



Løft opp viften, slik at du kommer lettere til kjølerrørene, som er de 2 nederste på høyreside sett fra der du står nå.

Med et lite pipesett og 13 mm pipe med forlenger løsner du den svarte plast brikken som holder de 2 nederste slangene på plass.
Pass på o ringene når du tar ledningene ut, så de ikke ramler ned.(Som de gjorde for meg)

Du ser litt av 13 mm pipen (Blanke nederst).
Press på 3/8” 2 m gjennomsiktige slanger på enden av oljeledningen, etter du har tatt av o ringene og
skru fast med slangeklemmer. Putt dem ned i 2 bøtter, fest plast slangene med teip eller noe annet.
Man skal etterpå starte bilen og vente til det kommer bobler. Det skal egentlig bare komme ut av
en av slangene(den som er inn til kjøleren) men på min kom det også litt ut av slangen som går
tilbake til kassen,(ca 1.5 liter totalt med ny olje).

 

De 7 -8 literne som er igjen i konverteren må nå ut.

x.) Med påfyllingspluggen skrudd inni, start bilen i la det komme 1.5 – 2.5 liter olje ut i bøttene, eller med en gang det kommer ut luftbobler.
(OBS kan skade kassen/interne oljepumpen, hvis man kjører lenge etter det har begynt å boble)
Stopp motoren, ta ut påfyllingspluggen, fyll på til det renner over.( Man får inn ca samme antall liter som det som rant ut).
Sett inn påfyllingspluggen igjen, gjenta punkt x.


Slik holder man på til olja som kommer ut er rød og fin, eller til du har 1 - 2 liter ny innkjøpt olje igjen.
(Ca 8 - 9 liter skal da komme ut til sammen). Den bøtta som inneholdt minst olje og var rødere, (Den kom ut fra bunnpannen tror jeg, og var ny)
tok jeg vare på som reserve(ca 1,5 l), da vi senere skal kontrollere oljenivået, i tilfelle vi raker opp for olje.(Og det gjorde jeg)
Blås ut gamle olje fra oljekjøleren med litt svak trykkluft, hvis du har.

Monter oljeslangen på igjen husk o ringer, sett på viften (Som har links gjenger).

Det er nå klart for kontroll av oljenivå:
-----------------------------------------------------------------------
NB! Jeg prøvde først å koble på min elektriske pumpe til den slangen som skulle være inn i kassen.(Tror det var den øverste)
og fylle på mens jeg startet bilen(Slik som andre DIY har beskrevet) men det var umulig å presse inn noe olje!
Så jeg måtte bruke start og stoppe metoden, som beskrevet over.

Jeg prøvde også å finne oljeslangen som var inn og ut av kassen, ved å starte bilen i 2 3 sek og se hvilken
slange som pumpet olje ut, men ved første oppstart kom det like mye i hver slange men den ene var mørkere
og jeg regnet med at det var ut fra girkassen/konverteren
.
(Tror kanskje at jeg hadde fylt på litt lite olje etter filterskiftet, derfor boblet det ut av begge slangene)
-----------------------------------------------------------------------

Kontroll av oljenivå:

Skru ut påfyllingspluggen fest føleren på termometeret på en bøyd ståltråd, og heng den i påfyllingshullet,
slik at følertuppen kommer nesten i bunnen av bunnpannen, Putt inn slangen fra oljepumpen, sett fast med teip eller noe.
Ha en bøtte under, i tilfelle det skulle renne ut olje. Se bildene under.

 

Start motoren (som ikke skal være veldig varm), Etter oppstart haster det med å fylle på olje (vær klar til å fylle på ett par liter ny olje innen 2 minutter).
Fyll på til det renner ut av hullet.

Sett på håndbrekket og før girspaken gjennom alle stillinger og vent i ca 3 sekunder på hver stilling.
Gjør det samme for S stillingen. Om bilen har M eller vinter eller Steptronic program gjør det samme der.
Kjørte også litt uten håndbrekk på, sett det på igjen før du setter i P(ark), eller så skraper det.
Dette gjøres for å få olje ut i alle rom i girkassen.

OBS! Påfyllingspluggen må settes inni før hvis du av en aller annen grunn må stoppe bilen, ellers så renner de ca 2 l olje ut igjen!

La motoren gå på tomgang i P, når tempen viser ca 30 grader fyller vi på litt olje til det renner over.
La den da fortsette å renne ut mens motoren går på tomgang.

Oljen varmes opp, ekspanderer og renner ut ettersom temperaturen stiger. fyll på litt olje dersom det slutter å renne.
Når oljen er ca 40 grader og det renner nesten ingen ting, Ta ut ledninger og skru inn påfyllingspluggen og dra til med moment 100 Nm
Stopp motoren, oljestanden er nå riktig.

Min måtte stå og gå på tomgang i ca 20- 30 min før oljen ble 39 - 40 grader.

Sjekk for lekkasjer på slanger girkasse før du setter ned bilen.

Bilen min ble mye mykere i overgiringene en før og kassen hadde annen lyd.

Jeg skal også prøve å resette TCM (Transmission Control Module) på girkassen ved å koble meg på
bilen med skanner, kjøpt billig på Ebay.com.

Slik så det gamle filteret ut innen i, litt skitt var det etter 240 000 km, men hadde trodd at det skulle være mer.
:
 

Det var ganske mye jobb og gjøre dette, men penger spart og jeg ble sikkert 1 kilo lettere.

Home